Vladimír Valovič: Největší výzvou byly scény z filmů Justice League a Skyscraper
Star Wars, Harry Potter, Terminátor, Strážci Galaxie, Piráti z Karibiku či oscarová Gravitace. To všechno jsou filmy, ve kterých v závěrečných titulcích najdete i jméno Vladimír Valovič. Tento Slovák žijící v Praze je najímán jako compositor a podílí se na speciálních efektech pro největší hollywoodské filmové trháky. Jeho úkolem je dosadit postavy, domy, stromy, skály atd. vytvořené v počítači trikovými specialisty do natočených záběrů tak, aby to vypadalo, že tam opravdu patří a že skutečně existují. Nejen o práci pro Hollywood jsme si s tímto mladým kreativcem povídali v malém rozhovoru. Naživo jej můžete na festivalu potkat už zítra na přednášce, kterou povede na Univerzitě Tomáše Bati.
Otázka hned na úvod – mohl byste našim čtenářům laicky vysvětlit, co přesně jsou VFX efekty, na kterých jste pracoval pro největší filmové hity současnosti?
Už dvanáct let se specializuji na finální část vizuálních efektů, tzv. compositing. Je to poslední část VFX procesu, kde se všechny vrstvy a výstupy ostatních oddělení spojí do fotorealistického celku a od nás to jde na schválení přímo ke klientovi. Já tomu říkám také fotomontáž v pohybu.
Dokázal byste nám jmenovat některý ze záběrů ze známého filmu, který je čistě Vaší prací? A jak práce na tomto záběru probíhala?
Z takových lehce zapamatovatelných to byly například dva záběry v posledním filmu Harry Potter, kde umírá Voldemort a rozpadá se mu tvář. Také tři záběry s Capital Dome budovou ve filmu Lincoln pro Spielberga. Z těch novějších to byl například známý záběr, kde Baby Groot jí na sedačce bonbóny ve filmu Strážci Galaxie 2. Jeden z posledních takových cenných záběrů byl záběr s Rev-9 Terminátorem, kde je pokrytý lávou a rozpadá se mu tělo, můj záběr byl právě na rozpadající se ruku obklopenou ohni. Z filmů, ve kterých jsem měl na starost tým a celé sekvence, to byla například celá sekvence finální bitvy ve filmu Liga spravedlnosti, kde Batmobil jede zničeným městem, kde vyrůstají krystaly a nadpozemská infekce, celé v takovém červeno-hnědém nádechu. Stejně tak i finální sekvence ve filmu Mrakodrap, kterou jsem celou vedl, hlavně část přepadení v „perle“ (kulaté části nahoře na mrakodrapu), kde se střílelo do virtuálních skleněných LED panelů, nejdříve s výbuchy, jiskrami až po obrovský požár s ohněm a dýmem.
Co pro Vás byla doposud největší pracovní výzva?
Jedna z největších výzev byla, když mi dali na starost krátce po mém příchodu do Kanady velkou sekvenci ve filmu podle skutečné události s názvem The Finest Hour. V něm malá loďka šla proti bouři a proti obrovským vlnám na moře zachránit námořníky na ztroskotaném tankeru. Rozhodně velké výzvy byly právě i sekvence ze snímků Liga spravedlnosti a Mrakodrap, obě byly velmi unikátní a často se měnilo zadání. Druhá, taková osobní pracovní výzva byla vytvořit z nuly online školu, které by bez mé osobní přítomnosti dokázala naučit všechno, co má vědět junior-mid compositor.
To se Vám podařilo. Škola pro české a slovenské zájemce Compozitive vznikla v roce 2019. Kdo se může do školy přihlásit a jaké musí splnit podmínky?
Do školy se může přihlásit kdokoliv, kdo má zájem a chuť se naplno učit compositing a princip vizuálních efektů. Tím, že je to soukromá škola, je placená, ale nabízíme i možnost splátek. Podmínky nejsou nijak speciální, uchazeč nemusí mít žádné vědomosti o VFX, stačí jen zájem a chuť se učit nové věci. A také dostatek volného času. Samozřejmým předpokladem je i počítač a internetové připojení.
Jak jsou úspěšní Vaši absolventi? Věnují se pak compositingu i nadále?
Můžu beze strachu říct, že studenti jsou velmi dobře připravení na reálnou praxi, a to mi už potvrdili tři různí majitelé pražských VFX studií, kteří jsou s absolventy velmi spokojení. Já sám vím, co jsem do toho kurzu dal, a vím, že studenti, kteří se tomu naplno věnují, budou sice po kurzu pouze junioři bez praxe, ale se seniorskými vědomostmi a technikami. Zatím můžu říct, že každý student, který ukončil kurz, vytvořil si svůj showreel a hledal práci, našel ji poměrně rychle. Takže opravdu sto procent studentů, kteří práci hledali, ji také dostali. Ti, co compositing nedělají, si pak buď rychle vybrali jiný směr, nebo končí střední a vysoké školy a mají zatím jiné priority.
Dokážete se ještě dívat na nějaký film (například v rámci odpočinku) a nepřemýšlet u něho nad kvalitou vizuálních efektů?
Poslední dobou mi to občas jde, ale spíše je to výjimečná situace. Většinou je to tak, že ty věci vidím a často komentuju a řeším.
Jaká je podle Vás budoucnost filmových efektů? Nahradí někdy práce za počítačem práci herců?
Já doufám, že se herci úplně nenahradí, že ve filmech lidský faktor stále bude hrát důležitou roli pro diváky. Protože jen skutečný člověk má nepředvídatelné emoce a chování a bez herců to budou pouze takové fotorealistické počítačové hry a ne filmy.
Podle mě nové technologie by se měly vykompenzovat a měl by vzniknout protipól, opačná strana filmařů, kteří budou dělat kvalitní klasiku, která znovu začne klást důraz na děj a hereckou akci.