Michal Škapa alias Tron: Hlavní hlava je termín, který jsem vymyslel se svými dětmi
Kolekci letošního 23. Salonu filmových klapek tvoří 133 děl. Již tradičně do něj přispěla celá řada známých českých výtvarníků. Každý rok se však do salonu zapojí i autoři noví. Letos je to například zakladatel a nejvýraznější představitel české streetartové scény a kultovní postava domácí graffiti scény Michal Škapa alias Tron. Jeho umělecky ztvárněná klapka nese název „Hlavní hlava“. Nejen o ní jsme si povídali v krátkém rozhovoru.
Do Salonu filmových klapek jste se v letošním roce zapojil poprvé. Čím Vás projekt zaujal?
Líbil se mi neobvyklý formát na pomalování a rád jsem se zařadil do řady tvůrců, kteří Salon podpořili přede mnou.
Vaše klapka nese název „Hlavní hlava“. Prozradíte nám více o jejím motivu a procesu jejího vzniku?
S tématem hlavy pracuji často a rozvíjím toto archimboldovské téma tak, že sestavuji hlavy z různých fragmentů. Hlavní hlava je termín, který jsem vymyslel spolu se svými dětmi, a je to prostě hlava, která všechno řídí.
Vaše díla jsou známá spíše ve velkých formátech. Jak jste se „popral“ s tak omezeným uměleckým prostorem, jako je filmová klapka?
Absolutně se neomezuji při výběru formátu a rád skáču od miniatur k velkým rozměrům. Často dělám skici a ilustrace a u těch mi malý formát naprosto vyhovuje.
Výstava filmových klapek je nedílnou součástí zlínského filmového festivalu. Chystáte se letos do Zlína na festival osobně?
Výstavě a festivalu přeji, ať se vydaří a ať se klapky všem líbí, bohužel kvůli pracovní vytíženosti se mi letos nepodaří festival navštívit. Tak snad příště.
Tématem festivalu je Návrat do budoucnosti. Vy jste se v posledních letech tematicky věnoval civilizačnímu vývoji a na své poslední velké výstavě jste interpretoval svět jako Babylon určený k zániku. Budoucnost lidstva tedy nevidíte nijak pozitivně?
Návrat do budoucnosti zní jako skvělé téma a zároveň je to i má oblíbená komedie. Vtip a humor je jedna z metod, jak se nezbláznit, když pomyslíte na budoucnost, ale není třeba vidět budoucnost tak černě. Moje práce je možná spíš záznamem toho, o čem přemýšlím, co mě obklopuje. Četl jsem teď jeden příběh o Tibetu a říkám si, že kdybychom si vzali z toho příběhu nějakou inspiraci a poučení, tak jsme na tom jako lidstvo líp.
Zlín Film Festival je hlavně pro děti a o dětech. Máte rád pohádky? Na jaké pohádce nebo dětském filmu či seriálu jste vyrůstal?
Miluji pohádky, vyrůstal jsem na Studiu Kamarád, Mufovi, Jů a Hele, a těch klasických pohádkách z televizních ateliérů. Hltal jsem všechny animáky, české i zahraniční, a animáky jsou pro mě dosud velkou inspirací. Teď sleduji pohádky se svými dětmi.