30/5 — 5/6/2024
64. mezinárodní festival filmů
pro děti a mládež
4. 9. 2020

Kouzlo filmů Karla Zemana je v jejich nadčasovosti, romantice a dobrodružství

Když se před lety otevíralo Muzeum Karla Zemana v Praze, zúčastnila se ho i režisérova dcera Ludmila. Právě ona tehdy poskytla pro muzeum spoustu materiálů. A ty producenta a autora myšlenky muzea Ondřeje Beránka inspirovaly k tomu, aby natočil snímek mapující celoživotní dílo Karla Zemana. Snímek s názvem Filmový dobrodruh Karel Zeman odhaluje zdroje inspirace pro jeho práci a nahlíží do kuchyně tohoto průkopníka filmových triků. Autoři také hovoří se současnými filmaři od japonských po americké a snaží se zjistit, proč jsou jeho filmy stále aktuální a v mnoha směrech dosud nepřekonané. A proto stejně jako filmy Karla Zemana, ani tento dokument nesmí ve festivalovém programu chybět. Producenta a autora námětu a scénáře Ondřeje Beránka jsme se ještě před promítáním zeptali nejen na to, co ho na Karlu Zemanovi nejvíce překvapilo.

Kdybyste měl napsat tři slova, která se Vám jako první vybaví, když se řekne „Karel Zeman“, jaká by to byla?

Fantazie, dobrodružství, dětství…

 

Filmy Karla Zemana vznikly už před více než šesti desítkami let a od té doby se triková práce posunula mílovými kroky dopředu. Ve kterých směrech ale dosud zůstaly nepřekonatelné?

Pro mne jsou nepřekonatelné ve spojení triků a obsahu, na rozdíl od tehdejších čistě zábavných trikových filmů dokázal Karel Zeman využít triky jako nástroje, které vytvořily světy fantazie a sloužily příběhu a moudrému poselství těchto filmů. I dnes jsou některé filmy nabité triky, které přebijí děj i diváka.

 

Vy sám stojíte za založením Muzea Karla Zemana. Co Vás k tomu přimělo?

Chtěli jsme před lety vydat filmy Karla Zemana na DVD a kvůli tomu jsme se setkali s jeho dcerou Ludmilou. Když nám vyprávěla o úspěšné výstavě jejího otce v Japonsku, tak jsme si řekli: „Celý svět oslavuje odkaz Karla Zemana a my v Čechách nemáme nic a pomalu se na něj zapomíná, s tím musíme něco udělat.“ To byl první impuls k založení muzea. Další byla výzva, zda lze takové filmové muzeum udělat jako soukromý projekt bez dotací a udržet ho finančně nezávislé. A v neposlední řadě jsme chtěli nejen pro naše děti udělat interaktivní muzeum, kde děti stále někdo z hlídačů neumravňuje, že na něco sahají a něco si fotí.

Jistě se Vám při studiu Karla Zemana nashromáždit velké množství informací a materiálů. Co Vás nejvíce o Karlu Zemanovi překvapilo?  

Obdivuji rozsah jeho talentu a propojení skvělého výtvarna s řemeslnými a technickými zručnostmi. Svoje světy fantazie si nejdříve stvořil ve své hlavě, podílel se na scénářích, pak je navrhl výtvarně a následně vymyslel i technické řešení triků. Tato komplexnost mi přijde geniální.

 

Který ze Zemanových filmů máte Vy osobně nejraději?

To je těžké vybrat, někdy se to i mění. Jako dítě jsem miloval Barona Prášila. V poslední době mám nejradši Ukradenou vzducholoď a doufám, že se nám ji podaří v blízké době restaurovat.

 

V čem je podle Vás ukryté kouzlo filmů Karla Zemana? Jak to, že dokáží oslovit i dnešní generaci a zaujmout lidi?

Kouzlo filmů je v jejich nadčasovosti, romantice a dobrodružství. Dnešní děti osloví příběhem dětí, které mohou diváci prožívat s nimi, a zároveň i odlišností oproti současným dokonalým efektům.

 

Jak by podle Vás Karel Zeman naložil s dnešními technologickými možnostmi?

Využil by je v plné míře, určitě jejich použití i rozvinul, ale stále by se držel pravidla, že triky slouží příběhu a jeho představě, ne naopak.

 

INFOBOX

Filmový dobrodruh Karel Zeman (2015)

Režie: Tomáš Hodan

Česká republika, 2015, 105 min.

6/9, 16:30, Golden Apple Cinema 4

 

Používáme soubory cookies

Soubory cookies využíváme k analýze návštěvnosti, zapamatování preferencí a zlepšování použitelnosti webu. Souhlas udělíte kliknutím na tlačítko "Souhlasím".

Nastavení Souhlasím

Souhlas můžete také odmítnout.