30/5 — 5/6/2024
64. mezinárodní festival filmů
pro děti a mládež
22. 5. 2019

Dinosaurus, ale ne z Jurského parku

"Film má rychlý děj, je vtipný a plný emocí. Diváci budou řvát smíchy, a v jiných okamžicích budou stírat slzy..." říká Peter Maffay o filmu Tabaluga.

Přečtěte si zajímavý rozhovor s tvůrci animovaného filmu Tabaluga, který můžete vidět 31.05 | 08:40 | GOLDEN APPLE CINEMA 3, podrobnosti naleznete zde.

Zelený dráček Tabaluga je pohádkovou postavou, stvořenou hudebníkem Peterem Maffayem v roce 1983. Tabalugovi je sedm let (jeden dračí rok se rovná stovce lidských). Jeho vesmír se od té doby neustále rozšiřuje (už existují alba, koncertní turné, muzikály, kreslený seriál a show v planetáriu), a souběžně s tím se komunita jeho fanoušků táhne už přes tři generace.

Peter Maffay: "Sen se konečně stal skutečností – Tabalugův příběh přichází na velké obrazovce. Vždycky jsme mysleli na to, že jednoho dne bude mít Tabaluga vlastní film. Je to vlastně taková třešnička na dortu vesmíru našeho Tabalugy, který existuje už 35 let. Chtěli jsme si s filmovou adaptací dát načas. Věděli jsme, že dostat takovou ohromnou produkci do pohybu bude složité."

Režisér Sven Unterwaldt: "K tomuto mně svěřenému úkolu chovám velký respekt. Peter Maffay začal v 70. letech jako popový zpěvák, potom provedl velký přechod k rockové hvězdě, a najednou nás všechny překvapil s Tabalugou, pohádkou pro děti. Hned mi připadal skvělý, jak neustále znovu nalézá sám sebe, ale zároveň zůstává autentický."

Obvykle býváte režisérem hraných akčních filmů.

Sven Unterwaldt: "Ale vždycky jsem snil o animovaném filmu. Tato technologie nabízí mnoho nových možností. U hraných akčních filmů je mnoho parametrů předem nastavených: scéna, herci, rekvizity, kostýmy. Jakožto režisér týmu dodám vizi, ale často můžu jenom pracovat s tím, co mi nabízí ostatní. Oproti tomu v animovaném filmu musí být všechno vytvořeno od základu – od nejmenšího mrknutí postavy až po rozsáhlé scenérie."

Museli jste bloudit ve vesmíru, který už existoval, v Tabalugově světě.

Sven Unterwaldt: "Bylo to současně požehnání i prokletí. Požehnání proto, že člověk může selhat u postav, které se vyvíjely v průběhu desetiletí. A prokletí proto, že tuto obrovskou historii jsme museli koncentrovat do 90 minut filmu, aniž bychom zklamali fanoušky a nové diváky zahltili mnoha informacemi. Film nicméně vyžaduje dramatickou kompozici, příběh, který funguje ve třech dějstvích."

A k tomu pár písniček!

Solveig Fina: "Rozhodně jsme chtěli do filmu začlenit ty nejmilovanější Tabalugovy písničky. Za normálních okolností se napřed napíše scénář, a teprve potom písničky. V našem případě to bylo obráceně." 

Jak přesně jste s animací pracovali?

Sven Unterwaldt: "Ilustrátoři scénář, scénu pro scéně, přenesli do kreseb tužkou. Výsledkem byla animacie, taková ta listovací kniha, v níž jednotlivé černobílé obrázky ožívají jako komiks. V dalším kroku byl animovaný storyboard převeden do trojrozměrného světa. Je to nesmírně náročný technický proces."

Jaké pro vás byly ty nejdůležitější prvky, na které jste se při animaci zaměřili?

Sven Unterwaldt: "Samotná animace se odehrávala ve dvou mezinárodních studiích, v Torontu (Kanada) a v Dalianu (Čína). Dohodli jsme se na živém a autentickém vzhledu, který však stále musel odpovídat původním dětským knižním ilustracím. Naším cílem nebyl super-realismus, nechtěli jsme, aby náš dráček vypadal jako dinosaurus z Jurského parku. Tabaluga se odehrává v pohádkovém světě. S animátory jsem pracoval hodně podobným způsobem, jako pracuji s herci: dával jsem jim pokyny, jak se mají Tabaluga a Lilli pohybovat."

Solveig Fina: "K tomu, abychom zajistili, že na plátně bude vidět každá Tabalugova zelená šupina, každý stříbrný pramen vlasů princezny Lilli a každá bílá štětina na plášti ledního medvěda Limba, bylo zapotřebí hodně příprav. Na povrchové plochy postav jsme si vyčlenili dlouhou dobu."

A co dialogy?

Helga Sasseová: "Abychom dosáhli optimální synchronizace rtů, animátoři pro všechny scény vytvořili dvě různé verze, v nichž postavy zpívají jednu pro německou a jednu pro anglickou verzi. Když animované postavy zpívají, pohyby jejich rtů jsou pro diváky výraznější, než když mluví, a pohyby rtů opravdu musí ladit s rytmem písní."

Tabaluga je dobře známým pojmem, s nímž jste museli pracovat opatrně.

Peter Maffay: "Tabaluga je naše dítě, proto jsme jej nechtěli jen tak odevzdat, raději jsme se o něj chtěli starat. Já zasahuju do všeho. Takový proces má také konfliktní body, ale nakonec jsme všichni dosáhli svého cíle."

Helga Sasseová: "Každá fáze výroby probíhala v úzké spolupráci s Peterem. Byl to tvrdý partner na vyjednávání, stejně ale do tvůrčího procesu přispěl mnoho důležitými impulzy. Ví, co si každá postava myslí, jak se cítí a jak jedná. Nebylo by v našem zájmu vyprodukovat film, který by neměl jeho 100% podporu."

Solveig Fina: "Já jsem s Tabalugou vyrůstala. Fascinovala mě nadčasovost příběhů toho vesmíru: přátelství a láska, poražení zla. Arktos, totalitní vládce, vládne prostřednictvím strachu a šíření lží. Nicméně, dobro nakonec zvítězí nad jeho populismem a zneužívání moci. Aktuální situace tak podvědomě ovlivnila i film."

Jaký máte, jakožto původní vynálezce Tabalugy, z výsledku pocit?

Peter Maffay: "Film má rychlý děj, je vtipný a plný emocí. Diváci budou řvát smíchy, a v jiných okamžicích budou stírat slzy. Tento film šíří hodnoty, které jsme do našich příběhů začlenili od samého začátku. Naším cílem vždycky bylo vyprávět příběhy, které by měly vlastnosti bajek, aby obsahovaly nějaké poselství, že empatie, hravost a zvědavost nesmí být odsunuty stranou, a že bychom se měli při řeči a interakci mezi sebou snažit odsunout předsudky."

 

Na základě informací z tiskových souborů producentů