Unikátní kolekce 36 filmů Hermíny Týrlové vychází na DVD
Národní filmový archiv vydává společně s Nadačním fondem FILMTALENT Zlín a Zlín Film Festivalem dosud nejúplnější kolekci filmů průkopnice animace Hermíny Týrlové. Zejména porozumění světu dětí zařadilo její snímky mezi mezinárodně oceňovaná díla. Unikátní kolekce 36 filmů ukazuje všechny etapy režijní dráhy Týrlové, od tvůrčích počátků s Karlem Dodalem přes klasické loutkové pohádky až po experimenty s vlněným materiálem.
Hermína Týrlová (1900–1993) se narodila v hornické rodině na Příbramsku. Ačkoliv oba rodiče ztratila již v dětství, stihlo ji velmi ovlivnit otcovo řezbářské umění. První filmové zkušenosti získala Týrlová společně s Karlem Dodalem, svým tehdejším manželem a spolupracovníkem, ve 20. letech 20. století. Animace prostorové loutky si poprvé vyzkoušela při realizaci zakázkového snímku Všudybylovo dobrodružství (1936) a reklamy na obuv Tajemství lucerny (1936).
Pro svůj první autorský snímek si vybrala příběh o Ferdovi mravenci, populární postavičce kreslených novinových seriálů Ondřeje Sekory. A rozhodla se pro prostorovou loutku. Ferda mravenec (1944) sice žánrově připomíná grotesku, kterou Týrlová neměla v oblibě, nese v sobě ale už typický rukopis Týrlové – hravou animaci a jednoduchý, dětem snadno srozumitelný příběh s morálním přesahem.
Další snímek, Vzpoura hraček (1947), natočila Týrlová až po druhé světové válce. Čerpá z období okupace a kombinuje animaci více loutek-hraček s hercem. Na festivalu v Benátkách získal tento film cenu za nejlepší snímek pro děti a na festivalu v Bruselu cenu za nejlepší loutkový film. Týrlová tak vstoupila mezi mezinárodně uznávané osobnosti světové animace a stala se jednou z klíčových osobností zlínského studia.
Později se Týrlová věnovala i adaptacím populárních pohádek se složitějším příběhem či klasické loutce, ale s výsledky nebyla spokojena. Významným mezníkem tvorby Týrlové se stal snímek Uzel na kapesníku (1958), v němž ožívá předmět denní potřeby, skutečný kapesník. Později se k oživování reálných předmětů vrací a motiv dále rozvíjí (např. Dvě klubíčka, 1962).
V následujícím obdobím se výrazným rysem její tvorby stává zájem o animaci různých materiálů. Pracovala s vlnou (např. Vlněná pohádka, 1964), skleněnými korálky (např. Korálková pohádka, 1968), úpletem (série Z deníku kocoura Modroočka, 1974) či plstěným materiálem (např. Obávaná kačena, 1972). Struktura těchto materiálů dětským divákům připomíná textilní aplikace na oblečení i vlastnoručně vyrobené obrázky.
Koncem 70. let 20. století se Týrlová vrací k hrdinům výtvarníka a spisovatele Ondřeje Sekory, v letech 80. pak oživuje figurky z vizovického pečiva (např. Hračky pračky, 1980). Pestrou filmografii Hermíny Týrlové důstojně uzavírá Pohádka na šnůře (1986) – příběh pro nejmenší o rozpustilých chlapeckých kalhotek s laclem, holčičí zástěrce a dupačkách.
DVD je opatřeno brožurou z pera Michaely Mertové, která unikátnost tvorby Týrlové vysvětluje:
„...zájmem [Týrlové] o emotivní působení materiálu loutek a oživených předmětů, které uplatňuje jako významný prostředek uměleckého vyjádření. Svět animovaných hadříků, vlněných vláken, skleněných korálků a dřevěných hraček a loutek dodnes podněcuje imaginaci dětí. Je uzpůsobený divákům, kteří ještě neztratili zvídavost a zájem kreativně objevovat své okolí. Snaží se je přesvědčit, že v kterémkoliv nepatrném předmětu může být ukryt příběh nebo hrdina. Probudit jej hrou a imaginací k životu může kdokoliv.“
Většinu filmů tvořila Týrlová pro nejmenší diváky a jsou prostoupené laskavostí, i tak ale dokáží trefně kritizovat zlo či špatné lidské vlastnosti.
Kolekce tří DVD s celkem šestatřiceti filmy a dvěma bonusovými materiály bude slavnostně uvedeno v rámci zahájení 57. ročníku Zlín Film Festivalu v pátek 26. května během slavnostního večera v Kongresovém centru.
Křest DVD je přístupný pouze pro pozvané hosty.
DVD bude k zakoupení na prodejních místech 57. ZFF, v Kabinetu fimové historie a v e-shopu http://shop.zlinfest.cz